5. Uluslararası Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi Kongresi, İstanbul, Türkiye, 24 - 25 Nisan 2021, ss.632
Yol tasarımlarında yaygın olarak kullanılan zeminlerin
Kaliforniya taşıma oranı (CBR) değerleri dinamik konik penetrasyon (DCP)
deneyleri ile arazide daha hızlı, ekonomik ve tahribatsız bir şekilde tahmin edilebilmektedir.
Bu bağlamda DCP deney sonuçlarını kullanarak zeminlerin CBR değerlerini tahmin
eden çok sayıda korelasyon denklemleri de geliştirilmiştir. Ancak zeminlerin
CBR değerlerinin doğru bir şekilde tahmin edilmesi yol uygulamalarında büyük
bir öneme sahiptir. Bundan dolayı bu çalışmada Amerika Birleşik Devletleri
Federal Otoyol İdaresi (FHWA) tarafından yürütülen Uzun Dönem Yol Performansı
(LTPP) projesi kapsamında toplanan DCP ve CBR deney sonuçlarını kullanarak
farklı CBR aralıkları için korelasyon denklemleri geliştirilmiştir (log(CBR)=2.486-1.137
log(DCP) (2≤CBR≤50 ve 5711 veri) ve log(CBR)=2.232-0.727 log(DCP)
(51≤CBR≤100 ve 1816 veri)). Daha sonra bu korelasyon
denklemlerinin tahmin performansları da ortalama karekök karesel hata (RMSE),
ortalama mutlak hata (MAE) ve determinasyon katsayısı (R2)
kullanarak literatürde yaygın olarak kullanılan 11 farklı korelasyon
denkleminin tahmin sonuçları ile kıyaslanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre bu
çalışma kapsamında geliştirilen korelasyon denklemleri ile literatürde mevcut olan korelasyon denklemlerine
kıyasla daha gerçekçi CBR tahminleri yapılabilmektedir (RMSE=0.82, MAE=0.55 ve
R2=0.997 (2≤CBR≤50) ve RMSE=4.11, MAE=3.22 ve R2=0.937
(51≤CBR≤100)). Büyük veri seti
kullanılarak geliştirilen bu denklemlerin yol yapılarının ön tasarımlarında
daha gerçekçi ve ekonomik bir yol tasarımı için mühendisler tarafından tahmin
araçları olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.