38. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği (YAEM) Kongresi, Eskişehir, Turkey, 26 - 29 June 2018, pp.22
Tek
Atamalı Ağaç-Yapılı
p-Hub Ortanca Problemi için Yeni Bir Model
Betül Kayışoğlu, İbrahim Akgün
Ana dağıtım üsleri (hublar), telekomünikasyon ve ulaşım sistemlerinde, başlangıç-varış
noktaları arasında akışların birleştiği, sınıflandırıldığı ve dağıtıldığı
noktalar olarak görev yaparlar. Hub yer seçimi problemleri, hubların yerlerinin
belirlenmesi ile başlangıç-varış noktaları arasındaki rotalama ile ilgilenir. Tek
atamalı hub yer seçimi problemlerinde hub olmayan bir noktadan giden ve o
noktaya gelen bütün akışlar tek bir hub üzerinden geçerken çok atamalı hub yer
seçimi problemlerinde bu akışlar birden fazla hub üzerinden gerçekleşebilir. Klasik
hub yer seçimi problemleri tüm hubların birbirine bağlı olduğunu varsayar.
Ancak özellikle hublar arası bağlantı maliyetinin yüksek olduğu gerçek hayat
problemlerinde tüm hublar arasında bağlantı olması mümkün değildir. Bu
çalışmada, hublar arası bağlantının ağaç yapısında olduğu ve her bir noktanın
tek bir huba atandığı tek atamalı ağaç yapılı p-hub ortanca problemi için yeni
bir matematiksel model geliştirilmiştir. Geliştirilen model literatürdeki tek
atamalı ağaç yapılı p-hub ortanca problemi için geliştirilen mevcut modeller
ile karşılaştırılmıştır. Mevcut modeller yalnızca tam serim yapısında çalışabiliyorken
önerilen model hem tam olmayan hem de tam serim yapısında çalışabilmektedir.
Ayrıca mevcut modeller üçgen eşitsizliğinin sağlanmadığı durumlarda doğru sonuç
vermezken önerilen model için üçgen eşitsizliğinin sağlanması gerekmemektedir. Bu
çalışma TÜBİTAK 1001 Programı kapsamındaki 114M363 nolu projeyle
desteklenmiştir.
Anahtar
kelimeler: Hub yer seçimi, p-Hub ortanca, ağaç yapılı hub yer seçimi
Tek
Atamalı Ağaç-Yapılı
p-Hub Ortanca Problemi için Yeni Bir Model
Betül Kayışoğlu, İbrahim Akgün
Ana dağıtım üsleri (hublar), telekomünikasyon ve ulaşım sistemlerinde, başlangıç-varış
noktaları arasında akışların birleştiği, sınıflandırıldığı ve dağıtıldığı
noktalar olarak görev yaparlar. Hub yer seçimi problemleri, hubların yerlerinin
belirlenmesi ile başlangıç-varış noktaları arasındaki rotalama ile ilgilenir. Tek
atamalı hub yer seçimi problemlerinde hub olmayan bir noktadan giden ve o
noktaya gelen bütün akışlar tek bir hub üzerinden geçerken çok atamalı hub yer
seçimi problemlerinde bu akışlar birden fazla hub üzerinden gerçekleşebilir. Klasik
hub yer seçimi problemleri tüm hubların birbirine bağlı olduğunu varsayar.
Ancak özellikle hublar arası bağlantı maliyetinin yüksek olduğu gerçek hayat
problemlerinde tüm hublar arasında bağlantı olması mümkün değildir. Bu
çalışmada, hublar arası bağlantının ağaç yapısında olduğu ve her bir noktanın
tek bir huba atandığı tek atamalı ağaç yapılı p-hub ortanca problemi için yeni
bir matematiksel model geliştirilmiştir. Geliştirilen model literatürdeki tek
atamalı ağaç yapılı p-hub ortanca problemi için geliştirilen mevcut modeller
ile karşılaştırılmıştır. Mevcut modeller yalnızca tam serim yapısında çalışabiliyorken
önerilen model hem tam olmayan hem de tam serim yapısında çalışabilmektedir.
Ayrıca mevcut modeller üçgen eşitsizliğinin sağlanmadığı durumlarda doğru sonuç
vermezken önerilen model için üçgen eşitsizliğinin sağlanması gerekmemektedir. Bu
çalışma TÜBİTAK 1001 Programı kapsamındaki 114M363 nolu projeyle
desteklenmiştir.
Anahtar
kelimeler: Hub yer seçimi, p-Hub ortanca, ağaç yapılı hub yer seçimi