USE OF ACHIEVEMENT TESTS IN MEASURING METACOGNITIVE SKILLS


Creative Commons License

Güzel M. A., Başokçu T. O., Gök I.

2nd INTERNATIONAL RUMELI CONGRESS OF SOCIAL AND EDUCATIONAL SCIENCES, İstanbul, Turkey, 26 - 29 April 2024, pp.489-494

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.489-494
  • Abdullah Gül University Affiliated: Yes

Abstract

Üstbiliş, problem çözmenin önemli bir boyutudur; bireyin probleme ilişkin düşünme

süreçlerine ilişkin farkındalığı, bu süreci izlemeyi ve kontrol edebilmeyi içerir. Öğrenme ve

çalışma için bilişsel yeterliklerin dışında kişinin kendi öğrenme süreçlerini düzenleme yeteneği

de oldukça önemlidir. (Saenz vd., 2019) Bu çalışmada üstbiliş performansı, öğrencinin soruya

verdiği yanıtlara güveniyle incelenmiştir. Üstbiliş performansının ölçümü için Tip-2 Sinyal

Tespit Kuramı (STK) yöntemi uyarlanmıştır. Bu uyarlamada öğrenci soruyu doğru

yanıtlayamayacağını belirtip yanlış seçeneği işaretlerse doğru ret, soruyu doğru

yanıtlayamayacağını belirtip doğru cevap verirse kaçırma, soruyu doğru yanıtlayamayacağını

belirtip yanlış cevaplarsa hatalı uyarı, doğru cevaplayacağını belirtip doğru cevaplarsa isabet

etmiş olur. Çalışmanın örneklemi 120K850 numaralı “Çevrimiçi Bilişsel Tanıya Dayalı İzleme

Modelinin Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi” başlıklı TÜBİTAK projesi kapsamında

projeye katılan 42 okulun 7. Sınıf öğrencilerinden (N = 1687) oluşmaktadır. Öğrencilere PISA

tarzında hazırlanmış yedi matematik sorusu sorulmuştur. Uygulamada her soru için sırayla

öğrencilerden; soruyu doğru çözebileceğine dair rapor, verdikleri yanıtın doğruluğu ve vermiş

olduğu yanıtın doğruluğuna dair eminlik düzeyleri (1: Hiç emin değilim – 5: Kesinlikle eminim)

elde edilmiştir. Çalışmada her yedi soru için raporlar ve doğru yanıtlar kullanılarak, doğru ret,

kaçırma, hatalı uyarı ve isabet grupları oluşturulmuştur. Bu grupların eminlik düzeyleri

ortalamaları arasındaki farkı incelemek için çoklu grup varyans analizi gerçekleştirilmiştir. Her

soruda grupların eminlik düzeyi ortalamaları için gruplar arasında fark olduğu tespit edilmiş ve

Tukey - HSD post-hoc testi uygulanmıştır. Yapılan post-hoc analizlerine yedi sorunun

tamamında kaçırma ve doğru ret gruplarının eminlik düzeyleri ortalamaları arasında anlamlı bir

fark bulunamamıştır. Ayrıca yedi sorunun beşinde soruyu isabet ve hatalı uyarı grupları

arasında eminlik düzeyi bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bunun

dışındaki tüm grup çiftleri arasında her soru için eminlik düzeyi ortalamaları arasında

istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Farklar incelendiğinde soruyu doğru

cevaplayamayacağını rapor eden öğrenciler doğru ya da yanlış yanıt verseler de düşük eminlik

düzeyi belirtmişler, soruyu doğru rapor eden öğrenciler ise doğru ya da yanlış yanıt verseler de

yüksek eminlik düzeyi belirtmişlerdir.