Tekrarlı trafik yükleri altında farklı kil içeriklerine sahip orta-sıkı kum-kil karışımlarının esneklik modülünün incelenmesi


Fedakar H. İ.

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.351-357, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.28948/ngmuh.829513
  • Dergi Adı: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.351-357
  • Abdullah Gül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Esneklik modülü, tekrarlı trafik yükleri altında yol temel tabakalarının uzun dönem deformasyon performansının tahmin edilmesinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle, bu malzeme özelliğinin doğru tayini yol tasarımlarında büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada, orta sıkı kum-kil karışımlarının esneklik modülü, dinamik üç eksenli ve kalp şekli gerilme izleri ile araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ağırlıkça %0, %5, %10 ve %20 kil içeren kum-kil numuneleri %50 başlangıç rölatif sıkılıkta hazırlanmış ve yarık silindir deney cihazı kullanılarak test edilmiştir. Deney sonuçlarına göre kum-kil karışımlarının esneklik modülü değerleri dinamik üç eksenli gerilme izi ile daha fazla tahmin edilmektedir. Bu durum ise orta-sıkı kum-kil karışımlarının trafik yükleri altındaki deformasyon davranışının kalp şekli gerilme izine kıyasla daha düşük tahmin edilmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmanın bulgularına dayanarak, kum-kil karışımlarının esneklik modülünün yol tasarımları için daha doğru bir şekilde tahmin edilmesinde kalp şekli gerilme izinin göz önüne alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Resilient modulus is commonly used in prediction of long-term deformation performances of pavement foundation layers under repeated traffic loads. For this reason, the determination of this material property accurately has a great importance in pavement designs. In this study, resilient modulus of medium-dense sand-clay mixtures was investigated through cyclic triaxial and heart-shaped stress paths. For this purpose, sand-clay specimens having a clay content as 0%, 5%, 10%, and 20% by weight were prepared at an initial relative density of 50% and tested using hollow cylinder testing apparatus. According to the test results, the resilient modulus values of sand-clay mixtures are overestimated by cyclic triaxial stress path, which results in the underestimation of deformation behavior of medium-dense sand-clay mixtures under traffic loads compared to heart-shaped stress path. Based on the findings of this study, it is concluded that a heart-shaped stress path should be taken into consideration for a more accurate prediction of resilient modulus of sandclay mixtures for pavement designs.