Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.351-357, 2021 (Hakemli Dergi)
Esneklik modülü, tekrarlı trafik yükleri altında yol temel tabakalarının uzun dönem deformasyon performansının tahmin edilmesinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle, bu malzeme özelliğinin doğru tayini yol tasarımlarında büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada, orta sıkı kum-kil karışımlarının esneklik modülü, dinamik üç eksenli ve kalp şekli gerilme izleri ile araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ağırlıkça %0, %5, %10 ve %20 kil içeren kum-kil numuneleri %50 başlangıç rölatif sıkılıkta hazırlanmış ve yarık silindir deney cihazı kullanılarak test edilmiştir. Deney sonuçlarına göre kum-kil karışımlarının esneklik modülü değerleri dinamik üç eksenli gerilme izi ile daha fazla tahmin edilmektedir. Bu durum ise orta-sıkı kum-kil karışımlarının trafik yükleri altındaki deformasyon davranışının kalp şekli gerilme izine kıyasla daha düşük tahmin edilmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmanın bulgularına dayanarak, kum-kil karışımlarının esneklik modülünün yol tasarımları için daha doğru bir şekilde tahmin edilmesinde kalp şekli gerilme izinin göz önüne alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Resilient modulus is commonly used in prediction of long-term
deformation performances of pavement foundation layers under repeated
traffic loads. For this reason, the determination of this material property
accurately has a great importance in pavement designs. In this study,
resilient modulus of medium-dense sand-clay mixtures was investigated
through cyclic triaxial and heart-shaped stress paths. For this purpose,
sand-clay specimens having a clay content as 0%, 5%, 10%, and 20% by
weight were prepared at an initial relative density of 50% and tested using
hollow cylinder testing apparatus. According to the test results, the
resilient modulus values of sand-clay mixtures are overestimated by cyclic
triaxial stress path, which results in the underestimation of deformation
behavior of medium-dense sand-clay mixtures under traffic loads
compared to heart-shaped stress path. Based on the findings of this study,
it is concluded that a heart-shaped stress path should be taken into
consideration for a more accurate prediction of resilient modulus of sandclay mixtures for pavement designs.